KUNDCASE: Porträtt för IKEA of Sweden

May 10, 2018
Av: Moa Almeräng

IKEA OF SWEDEN

Ikea behöver kanske inte någon närmre presentation med tanke på dess spridning i världen. Men har du tänkt på att någon från början har ritat din tv-bänk?

På IKEA of Sweden i Älmhult sitter produktutvecklare, textilingenjörer, strateger, kommunikatörer, möbelsnickare, ja allt du kan tänka dig i processen för att utveckla  möbler och heminredning för ett av världens mest kända varumärken. Det märks tydligt på atmosfären att detta är en kreativ arbetsplats och vi känner oss snabbt välkomna och hemma.

UPPDRAGET:

PORTRÄTT PÅ 100 PERSONER

Vi hade fått i uppdrag att fotografera personalporträtt på en av avdelningarna på IOS (IKEA of Sweden).  Här på IOS märks den optimistiska och kreativa andan och visionen om att “skapa en bättre vardag för de många människorna” tydligt. Både bland de människor vi möter och hur arbetsplatsen är utformad.  Detta ville både vi och vår uppdragsgivare ta fasta på och vi kom överens om att göra levande men uppstyrda porträtt i inomhusmiljö.

VAL AV PLATS

När vi kom dit träffade vi vår uppdragsgivare Lina som visade oss runt i lokalen. I hjärtat av byggnaden fanns den här plasten, en kombinerad mötesyta, matsal och hang out-yta. Vi kom överens om att fota porträtten mot den ljusa trätrappan som syns i bilden nedan. Platsen har ett värde för dem som jobbar på IOS och från vår synvinkel så fungerade ljuset och bakgrunden bra. Trappan gör det även möjligt att fota porträtt när personen både står och sitter.

ATT TÄNKA PÅ VID VAL AV PLATS – TIPS

  • Fundera över ändamålet med företagsporträtten. Ska de exempelvis användas på en hemsida och matcha övrig layout eller ska de sättas upp på väggen för intern kommunikation och stämningshöjare? 
  • Om porträtten ska fotas i någon miljö, tänk på att bakgrunden ska vara ordnad och inte för rörig
  • Välj helst en plast eller en tidpunkt där fotograferingen kan ske i lugn och ro och inte med massa åskådare.
  • Om porträtten ska fotograferas med studiobakgrund och blixt bör takhöjden vara minst 2,5 m.
  • Fråga oss gärna om ljuset, så kommer vi till er och rekar. 

DROP IN

Eftersom vi skulle fota porträtt på ca 100 personer på en arbetsplats där alla aldrig är på plats samtidigt erbjöd vi drop-in i tre dagar. Vi fanns på plats ca kl 9-16 och de anställda droppade in när de hade en lucka. Detta är ett väldigt bra upplägg för arbetsplatser med många anställda eller där det är svårt att tidsbestämma alla i personalen exakt. Vår uppdragsgivare Lina fungerade även lite som “inkastare” och tillsammans höll vi koll på vilka som hade blivit fotade och vilka som behövde en spark i rumpan. 

KLÄDVAL

Det här med vilka kläder man ska välja får vi en del frågor om. I detta fall kom vi fram till att fri klädsel var mest i linje med företagets kreativa anda och mest rimligt med tanke på antalet personer. 

ATT TÄNKA PÅ – KLÄDVAL

  • Fundera på om det är viktigt med enhet eller om ett härligt virrvarr av outfits passar ert företag bäst. Eller kanske passar det ert företag bäst med en “ordnad frihet” i form av att alla har antingen ljusa eller mörka färger.
  • Om ni exempelvis bestämt er för en vit studiobakgrund så föreslår vi att ni inte väljer vita kläder.
  • Det enda klädvalet vi egentligen avråder från är smårutigt/smårandigt. Det kan bli så kallad moaré-effekt och kläderna ser då flammiga ut på bild.
  • Hoppa gärna över stora, bylsiga stora tröjor. De framhäver inte formerna på ett fördelaktigt sätt.

KONSTEN ATT VISA SIN BÄSTA SIDA

En stor del av dem vi möter när vi fotar porträtt är inte alls bekväma framför kameran. Det är ju inte så konstigt eftersom det är en situation där man ska visa sitt allra bästa jag men inte har kontrollen. När vi poserar en person vill vi att personen ska känna sig bekväm. Vi berättar vad personen ska göra men utgår från vad som känns naturligt för just den här människan. Om personen aldrig står med armarna i kors till vardags så kanske inte det är den bästa posen, då hittar vi på något annat. Vi ser vad som är en bra vinkel för varje person, så bästa tipset till den som ska vara “modell” är att lita på oss och släppa alla föreställningar om bästa sida eller fördelaktig vinkel. Då får vi ofta höra kommentaren “Men oj, vad bra det blev”.

Av: Moa Almeräng, May 10, 2018